מה בין בצל מקולף להצלחה בעסק בתקופה כל כך מאתגרת?

מה בין בצל מקולף להצלחה בעסק בתקופה כל כך מאתגרת?

מכירים את הביטוי "לקלף את הבצל" המשמעות שלו היא שמתחת לכל דבר בעולם יש עוד שכבה של רגש ושל משמעות. בדרך כלל כשאני יושבת עם בעל עסק ומנסה להבין מה באמת קורה בעסק שלו בהתחלה נחשפת רק השכבה החיצונית של המקרה או האירוע, אולי שכבה אחת נוספת, אבל למעשה בתהליך אבחון נכון אפשר לקלף את המקרה/אירוע עוד ועוד, ולזקק אותו עד למקומות העמוקים יותר של ההתרחשות ושל הרגש. כשמבינים על מה האירוע ומה באמת קרה יכולים למצוא פתרון מתאים שהוא פתרון ארוך טווח ופותר את הבעיה מהיסוד. בעולמות היעוץ הארגוני מדובר ברובד הגלוי והרובד הסמוי. בתקופות רגילות הבנה מדויקת של צרכי העסק חשוב להצלחה וצמיחה ואחת כמה וכמה בתקופות משבר.

Case Study

לקוח – בעל עסק מתלונן בפני שאין לו זמן לנשום. הוא "רודף אחרי הזנב של עצמו" ומתפספסים לו הרבה דברים.  הוא מוצף בעבודה מתרוצץ כמו משוגע וטוען שגם צוות המשרד שלו עסוק בטרוף. הפתרון של בעל העסק לבעיה היא לגייס עוד עובדים. בעל העסק מחליט שהוא צריך לגייס שני עובדים בתפקידים שונים שלמיטב הבנתו היו חסרים.  יחד עם זאת, כרגע בגלל מצב הקורונה ואי הודאות בו הוא שרוי הוא לא רוצה לייצר לעצמו הוצאות נוספות, ואולי בכלל זה לא הזמן המתאים. בפועל, ללא הרבה מחשבה ומתוך התנהלות של כיבוי שרפות גויסו שני עובדים לתפקידים החסרים. לאחר כחודש בעל העסק מוצא את עצמו עם שני עובדים נוספים שיש לנהל ועם הוצאות נוספות שעליו לשלם (משכורות ותנאים). הרווח לא גדל כמו שציפה והוא עדיין "רודף אחרי הזנב של עצמו"

זוכרים את הבצל?

בדיוק כאן מתחילים לקלף ולבחון את האירוע משלושה מוקדים עיקריים: ניהול, משאב אנושי ותהליך. לכל מוקד עשרות מעטפות וגלדים שיש לקלף ולהבין כדי לקבל את התמונה הגדולה:

 

המשולש: ניהול העסק – התהליך - המשאב האנושי

 

 להל"ן דוגמאות לשאלות שיש לשאול:

ניהול העסק

  • האם המנהל מנהל או מתנהל?
  • האם מנהל העסק מנהל את הזמן שלו ביעילות?
  • האם המנהל עסוק בלנהל ויודע לשחרר או שלא?
  • האם המנהל מאציל סמכויות או שעושה בעצמו את העבודה?
  • האם המנהל מבין לעומק את מה שהעובדים עושים? את הצרכים שלהם?
  • האם המנהל קשוב לעובדים?
  • האם המנהל יודע מה יגרום לעובדיו להגדיל תפוקות?
  • האם המנהל יודע כיצד לתגמל את העובדים שלו?
  • האם המנהל משתף את העובדים שלו בהחלטות?

 

המשאב האנושי

  • מהו התפקיד שכל עובד עושה (הגדרת תפקיד)? האם יש תפקידים שהוא לא עושה? תפקידים שיכול לעשות ולא עושה?
  • האם התפקיד אותו מבצע מבוצע כנדרש?
  • האם הוא עובד אפקטיבי?
  • האם הזמן של העובד מנוהל היטב?
  • האם העובד נמצא בתפקיד שבו הוא צריך להיות?
  • האם העובד מאושר?

 

התהליך

  • האם יש תהליך?
  • האם התהליך בנוי נכון?
  • האם כל אחד מבצע את תפקידו בתהליך או שיש תפקיד שלא מבוצע כראוי?
  • מה ניתן לשפר בתהליך ואיך?
  • מי צריך לשפר את מה שלא עובד טוב בתהליך ואיך?
  • אלו משאבים נדרשים כדי לייצר את השינוי בתהליך?

אז מה משותף לבצל מקולף לעסק מצליח בימי משבר– מיקוד ודיוק! בכל שלב בחיי העסק המשולש ניהול-משאב אנושי-תהליך צריך להיות בנוי נכון לעסק. בתקופות אי ודאות ומשבר כשהמשאב הכספי מוגבל עוד יותר חייבים לקלף את הבצל!

ממליצה בחום לבחון את העסק שלכם במיוחד בימים אלו בזכוכית מגדלת. ולכל מי שמפקפק בכך אני תמיד אומרת:

שהמרחק בין אי אפשר לאפשר הוא המרחק בין סתם אדם – לאדם מאושר! ולעסק מצליח.

לרשותכם תמיד!

מיכל שטיין יועצת ארגונית ועסקית

 

 

Skip to content