עסקים משפחתיים - מהו סוד ההצלחה?

עסקים משפחתיים – מהו סוד ההצלחה?

 

מבחינה גלובאלית העסקים המשפחתיים אחראים ל 70-90% מהתמ"ג. עובדה זו מעידה על כך שהקיום הכלכלי העולמי תלוי בהמשך פעילותם של העסקים המשפחתיים. כ 90% מהעסקים במדינת ישראל הם קטנים ובינוניים כש 60% מהעסקים מתוכם הם עסקים משפחתיים. מחקרים מראים שיש יתרון פיננסי מובהק לעסקים משפחתיים והם מביאים תשואות טובות יותר בשורה ארוכה של מדדים פיננסיים (נתון ממגזינים נחשבים במימון). ברור אם כן שעסקים אלו מהווים חלק חשוב מיציבות הכלכלה הלאומית.

עסק משפחתי הוא עסק שבני המשפחה עובדים בו ומנהלים אותו ביחד בבעלותם, ומתכוונים להורישו לדור הבא. אלו הם עסקים שעובדים בהם לפחות שני בני משפחה. לנהל עסק זה בהחלט משימה לא פשוטה על אחת וכמה שמדובר בעסק משפחתי. איך מצליחים לנהל עסק משפחתי באופן שיועיל לעסק ולא יפגע במשפחה?

המאפיינים והסיבות להצלחות של עסקים משפחתיים:

  • ערכים ודנ"א המבוסס על ערכי המשפחה
  • עובדים טוטאליים ולויאליים
  • יש גאוות יחידה
  • ידע שמצטבר מדור לדור
  • ניהול לאורך זמן
  • קשר בין אישי
  • תכנון ואסטרטגיה פיננסית לאורך שנים
  • מערכות יחסים עם ספקים ולקוחות
  • שונאים סיכונים – יש בכך יתרון וחסרון

ברור שלא הכול ורוד כל כך. בעסקים משפחתיים יש יותר בעיות שנובעות מאגו, שליטה והבדלי אישיות. יש עניין מרכזי הקשור לפער בין דורות אשר יכול להוות יתרון אבל מהווה את אחד הנושאים העיקריים שסביבם יש ויכוחים.  האב המייסד לרוב ריכוזי מאוד ומתקשה לוותר על המנכ"ליות שלו ועל היכולת וטו שלו בהחלטות כאלו ואחרות. הדור הצעיר תמיד רוצה להכניס שינויים, חידושים וטכנולוגיה ודור ההורים לא תמיד רואה את היתרונות שבזה. הצעירים מרגישים שלא מקשיבים להם ועלולים לאבד תחושת שייכות. בעיה נוספת בעסקים משפחתיים היא  הנפוטיזם, העדפת קרובי משפחה בעסק.

אתייחס כאן לשלושה אתגרים מרכזיים בהם אני נתקלת ביום יום בעסקים משפחתיים: פער בין הדורות, דומיננטיות/ריכוזיות של בעל או מיסד העסק ופרישת היוזם.  מתוך התובנות שבאתגרים אתייחס לדרך הפתרונות.

  • פער בין הדורות – שני שלישים מהחברות נכשלות באתגר זה.

חשוב להבין שישנו פער גדול בין דור המייסדים לדור השני, שלישי וכך הלאה. דור המייסדים בעל אופי וקצב מהיר, ריכוזי, רגיל לקבל החלטות לבד, אופי שורד, החיים שלו זה רק העסק, סגנון אישי אינטואיטיבי בעוד שהדור השני בעל קצב איטי יותר בעל תרבות שיתופית, אוהב לשתף בקבלת החלטות, קצת יותר מפונק והעסק חשוב לו אך זה לא כל עולמו. פער זה יוצר סכסוכים רבים בין הדורות.

תובנה 1 - ההבדלים אינם תלויי אישיות. ברגע שמדובר באופי של דור צריך ללמוד ולהבין כיצד להתנהל מולו.

תובנה 2 - ללמוד ולהבין את היתרונות של הדור הצעיר. לדוגמה, את היכולת שלו לחידושים הטכנולוגיים תוך הבנה איך לא לאבד את הזהות המשפחתית.

  • דומיננטיות/ריכוזיות של בעל העסק – תופעת ״אני החלטתי״. כמייסד של העסק בהרבה עסקים משפחתיים גם כשמונה כבר בן יורש ההחלטות נקבעות עדיין על ידי אדם אחד.

תובנה 3 – בניית מבנה ארגוני מסודר שבעזרתו ובעזרת הגדרות תפקידים ניתן יהיה להוביל את העסק לקבלת החלטות משותפת.

  • פרישת היזם – כאן אנו מדברים על שני מצבים. מצב ראשון בו בעל העסק רוצה לפרוש אך קשה לו לשחרר. מצב שני בו בעל העסק אינו רוצה לעזוב אבל הבנים/בנות הדור השני רוצים שיפרוש. בשני המקרים צריך לדעת איך לייצר את המהלך נכון.

תובנה 4 – בניית יורש מחייב:

  • להחליט מי יהיה היורש
  • לבחור יורש לפי התאמה לתפקיד ולא בגלל שהוא בו משפחה והבכור
  • לשלוח את היורש לעבוד מחוץ לעסק שיצבור ניסיון
  • הכשרת היורש מלמטה להכרות העסק והעובדים
  • ללמד את ההורים לזוז מתפקידם ברגישות גבוה
  • לתכנן את הפרישה ברגישות ולהכין את כל סביבת היזם

לסיכום

  • המעבר הבין-דורי הינו אתגר מרכזי
  • הכשלים הם בדרך כלל לא במישור המיסוי/עסקי/כלכלי
  • אפשר ללמוד איך לנהל בהצלחה משפחה ועסק לאורך הדורות!
  • ליועץ ארגוני תפקיד חשוב בעיצוב התהליכים

מיכל שטיין יועצת ארגונית ועסקית

בעלת העסק The Bigger Change

 

Skip to content