טיפים לעסק מצליח – היו חדשנים וממוקדים

עסק הוא יצור חי. הוא צומח, מתפתח, חווה קשיים, עובר פריצות דרך, מגיע לתובנות וממציא את עצמו מחדש בדרך למדרגה הבאה שלו. כשלאורך זמן יש תחושה שהעסק מדשדש במקום ולא מתפתח או שמורגשת אי-שביעות רצון בקרב העובדים, זה סימן שהעסק זקוק לבחינה, להסתגלות מחדש למציאות שהשתנתה, וליצירת מנועי צמיחה חדשים.

להל"ן 8 טיפים (מודולים) להצלחת העסק שלכם:

1. חדשנות במודל העסקי
היה יצירתי. אפיין מודל עיסקי ייחודי לעסק שלך, ואל תתבסס על גישת "להיות כמו אחרים". יתרון תחרותי, שהוא המפתח להצלחה, מתחזק כתוצאה מאופן פעולה חדש ושונה.
במקרים רבים ניתן להתבסס על מודלים עיסקיים המבוססים על מסחר ושיווק מקוון, ומגמות של יצירת תוכן ע"י קהילות, כלכלה שיתופית, רשתות חברתיות ומכירה גלובלית. חדשנות וייחודיות יכולים לבוא לידי ביטוי בהרחבה של תכונות המוצר או השרות מעבר למקובל בענף, תוך צימצום תכונות אחרות.

2. יצירתיות במבנה הארגוני

חשוב היטב על המבנה הארגוני של העסק שלך. חשוב מחוץ לקופסא.
האם נכון להשאר בשיטת המבנה המסורתי הירארכי או שכדאי לחשוב על מבנה שונה ויצירתי לעסק שלך שישרת את החזון והמטרות שלך בהתאם. דאג לבנות את כל השגרות הניהלויות העסק שלך. כשיש סדר וארגון הזרימה של העבודה והעובדים תוביל להצלחת העסק שלך ולהגדלת הרווחים באופן משמעותי.

3.השקעה מתמדת בהון האנושי

ההון האנושי הוא המרכיב החשוב ביותר בעסק שלך. הוא הלב של כל העסק. דאג למיין ולגייס את האנשים המתאימים לעסק שלך והשקע משאבים מתאימים לכך. דאג לעובדים שלך לכל אורך חייהם כעובדים בעסק , דאג למסלול קידום ושימור שלהם. צור לכל עובד את התפקיד המגוון והאטרקטיבי המתאים לו תוך הבנת צרכיו של כל עובד ועובד.

4.הקפדה על תכנון ובקרה פיננסית

התבסס על תחשיבים אמיתיים להבטחת ריווחיות, והקפד על ניהול מסודר של ספרי החשבונות. היעזר ברו"ח. השתמש ביעילות ובאפקטיביות במידע הפיננסי שכבר קיים בעסק שלך, בצורה מושכלת ובכל רגע נתון, תוך התייחסות למנועים הפננסיים שבעזרתם ניתן להזניק את החברה לשלב הבא שלה כמו מיסוי ורגולציה, ניהול אשראי וסיכונים,ניהול תזרים מזומנים, תכנון פיקוח תקציבי ועוד.

5.חתירה לשיפור וייעול מתמיד

ייעול תהליכי העבודה בעזרת כלים הטכנולוגיים שונים במטרה לקצר את זמני העבודה, ליצור התנהלות ארגונית טובה יותר ולצמצם הוצאות בתהליכי הפיתוח השונים. הייעול הטכנולוגי כולל את מערך התקשורת ומחשוב בארגון, החל מניטור מערכות המידע, בחינת מתווה התשתיות, רשתות התקשורת וחוות השרתים, וכלה במערכות טלפוניה מתקדמות, פיתוח יישומי תוכנה ואבטחת מידע.

6.השקעה במיתוג

עסקים בתחילת דרכם, כולל אלה הגדולים ובוודאי אלה הקטנים, משתדלים לצמצם את ההוצאות ככל האפשר – אבל ישנן הוצאות שהן השקעות חכמות מאוד. כך המיתוג: מיתוג עסקי חכם שמבוצע בעזרת אנשי מקצוע מיומנים מבדל את העסק ממתחריו, שמן הסתם הם רבים, והופך אותו לזכיר במיוחד בקרב הלקוחות הפוטנציאליים, כך שמדובר בקרש קפיצה אפקטיבי וכדאי להקדיש לו כסף וזמן.

7.מינוף הרשתות הדיגטליות לטובת העסק שלך

שימוש ברשתות הדיגיטליות כחלק מהתאמת העסק לעידן החדש. בחינת ערוצי הדיגיטל הקיימים, לצורך קבלת החלטה על מיקום הנכסים הדיגיטליים החדשים של העסק, הקמת הנכסים בתאימות לערכי המותג ולתוכניות השיווק שנבחרו.

8.בנה אסטרטגיה שיווקית המבוססת על שיתופי פעולה

חתור לבסס שיתופי פעולה עם גורמים נוספים בשוק אשר יכולים להגדיל את מעגל הפרסום ונגישות ללקוחות. כמו כן ראוי לקדם שיתופי פעולה עם גורמי מעטפת - אלו שמספקים לך חומרי גלם או תשומות אחרות, או רוכשים ממך, או משלימים את התחום העיסקי שלך.

ככלל הקפד על פעולה חוקית ומוסרית - כולל דיני מיסים וזכויות עובדים

הקפד לקבל ייעוץ משפטי שוטף, ובטרם תבצע פעולות מהותיות בעסק, רק כך ישמרו האינטרסים של עסקך. הקפד על התנהלות אתית והוגנת. דאג לתיעוד מסודר של כל המסמכים.
לרשותכם בכל שאלה מיכל שטיין 050-3161032

 

 

ובכל זאת מה לעשות כשהטכנולוגיה משתלטת על הארגון וצריך לפטר אנשים?

כולם חווים שינויים בארגונים כתוצאה משינוי טכנולגי כזה או אחר.
והנה דוגמא: בחברה בה עבדתי בעברי הטמענו רובוט ליצירת ג'לים אשר לאחר הטמעתו בארגון הביא לצמצום כוח אדם באופן משמעותי בחלק אחד של התהליך.
קצת על התהליך....
פעם בשבוע לפחות נדרשנו לייצר כ 10,000 מבחנות ממולאות בג'ל. מדובר במבחנות קטנות של 0.5 מ"ל. כדי לייצר את כל כמות המבחנות הזו נזקקנו ל - 8 איש שיוצקים את הג'לים למבחנות בשיטה ידנית כ"י מזרק. התהליך נמשך יום שלם.
במקביל בחברה הייתה מערכת רובוטית משוכללת במחלקה אחרת ששימשה לתהליכים אחרים. כחלק מתהליכי הייעול שלקחנו על עצמינו החלטנו לבחון את השימוש ברובוט לתהליך מזיגת הג'לים.
היו הרבה סקפטים שרובוט כזה שמיועד בכלל לתהליכים אחרים יתאים. זה דרש התאמות של ציוד בכל מיני מחלקות וגם שם האמונה בתהליך לא הייתה רבה.
כמובילת התהליך והפרוייקט הבנתי שמדובר באתגר.
ומי כמוני אוהב אתגרים.
אז יצאנו לדרך.
הקמנו צוות של כל הגורמים המעורבים וישבנו יחד לחשוב כיצד לממש את הרעיון.
מדובר בתהליך פיתוח מרתק שדרש שיתוף פעולה בין מחלקות ודרש לחשוב מחוץ לקופסא. לאחר תהליך של כמעט שנה הצלחנו בעזרת ההתאמות הנדרשות לבצע את השינוי.
הייעול היה מדהים והצלחנו לצמצם מ 8 אנשים שעובדים יום שלם כדי למלא מבחנות בג'לים לאדם אחד שמפעיל את הרובוט. החסכון הינו בכוח האדם אך היעילות ואיכות המוצר השתפרו לאין ערוך. עבודת הרובוט הינה מדוייקת ואחידה בעוד שבעבודה של 8 אנשים שונים לעולם לא נוכל להגיע לאותה רמת אחידות.
היו הרבה קשיים טכניים בדרך, התנגדויות מצד מנהלי מחלקות, התנגדויות מצד עובדים אבל לאט לאט התתגברנו על המכשולים. החשש המרכזי היה שעכשיו שהרובוטיקה הפכה משימה של 8 איש לאדם אחד יהיו פיטורים. החשש היה מוצדק.
חשוב לציין שבתהליך הידני גייסנו כוח עזר שעתי למשימה ואכן כוח העזר ברובו הופנה לעזרה במשימות אחרות. הצוות הקבוע קיבל משימות אחרות שנוצרו בעקבות תהליך הרובוטיזציה ובעצם לא התרחשו פיטורים כלל בצוותים הקבועים.
בסופו של דבר, העולם העתידני הולך ומשתכלל טכנולוגית דבר אשר יגרום לחלק מהמקצועות להעלם, בעוד שיהיה צורך במקצועות אחרים כדי לשרת פונקציות חדשות בארגונים.
ארגון צריך להכיר בזה ולהתארגן בהתאם.
המיתוג של עסק נמדד גם על פי האופן שבו הוא מתייחס לעובדים שלו. להל"ן המלצותי כיצד לבצע זאת נכון במידה ונוצר צורך לפטר אנשים.

1. הכנת העובדים להתהליך ההטמעה ושיקוף משמעות ההטמעה.

לקראת מהלך של פיטורים בשלב הראשון יש להכין את העובדים לתהליך. לכנס אותם יחד או להזמין כל אחד בנפרד ולשוחח איתו על השינוי הצפוי (זוהי מדיניות שיש להחליט עליה בכל ארגון בנפרד בהתאם לסיטואציה).
יש לתכנן ולהכין את המפגש היטב ולבצע זאת בכל המחלקות במקביל.
יש לשקף לעובדים את משמעות השינוי בשקיפות מלאה כולל לוחות זמנים.
ברגע שההנהלה שקופה והמסר עובר בצורה ברורה פועלים להמשך טיפול בשינוי.

2. הפגת חרדות ואי וודאות בקרב העובדים – מי נשאר ומי יפוטר.

ברגע שהעובדים מבינים שהשינוי או שינויים הולכים לקרות,
מתחילים החששות וההתלחשויות מי נשאר ומי הולך ומה יהיה.
בשלב הזה למנהלים הישירים בארגון/עסק יש תפקיד חשוב ביותר...
והוא להפיג את החששות.
חשוב לשוחח עם כל אחד מהעובדים בנפרד ולשקף את משמעות השינוי עבורו.
מה בדיוק מתוכנן עבורו גם אם בסופו של דבר יהיה צורך לפטר אותו.
חשוב לציין, שהרבה פעמים כשמטמיעים טכנולוגיה חדשה,
אין פרוש הדבר שמפטרים אנשים אלא יש שינוי תפקידים ויעוד של אותם אנשים.
בתהליך החדש יש הרבה פעמים תפקידים חדשים שנוצרים בעקבות השינוי.
אם כן יש צורך לצמצם כוח אדם, יש לחשוב על כל הפתרונות האפשריים לשמר את העובדים לפני פיטורים ובמידת הצורך לחפש להם תעסוקה הולמת באירגון אחר.

 

3. במקביל בניית תוכנית פעולה להכשרת העובדים ה"מיועדים להיות מפוטרים" לתפקידים נוספים בארגון. שינוע רוחבי של עובדים במחלקות נוספות.

הרבה פעמים שינוי טכנולוגי, מאפשר מרחב פעולה למנהל לעשות שינוי בצוות העובדים מסיבות שונות.
לרוב זהו שלב שבו בוחנים מחדש את ההתאמה של הצוות לתפקידים השונים
ושוקלים מחדש על תפקוד של כל עובד ועובד.
יש סיכוי טוב שעובדים אותם רוצים לשמר ולטפח בארגון,
ימצאו את עצמם עוברים לתפקיד חדש בתוך המחלקה או בתפקיד רוחבי אחר כלשהו.
שינוי יוצר רענון בתפקידים, רענון בצוות ומביא למחוברות רבה יותר לארגון ולהפחתת השחיקה.
זה כל כך חשוב ומתבקש.
שינוים טכנולוגים יכולים להיות לפעמים שינויים קטנים מאוד בתהליך, אך הם יוצרים שינוי משמעותי בצוותים ובתפקוד שלהם. כשהעובד מרוצה התפוקות גבוהות יותר.

 

4. בניית תוכנית פיטורין אישית כולל לוחות זמנים בשיתוף עם העובד ותכנון פרידה מכובדת ממנו.

זכרו... שארגון נמדד באיכותו גם לפי הדרך בא הוא נפרד מהעובדים שלו!!!!!
לכל עובד יש לבנות תוכנית פיטורים מסודרת הכוללת לוחות זמנים ברורים.
בדרך זו העובד יודע בדיוק באיזה שלב הוא נמצא ויוכל להתכונן לכך.
מנהל טוב יודע מי העובד היושב מולו, יודע את ההיסטוריה שלו בארגון, וותק, מצב משפחתי וכלכלי ויוכל לתכנן בנבונות את מהלך הפרידה ממנו.
כשעובד יושב מולנו, אסור לרגע לשכוח שמאחוריו עומדת משפחה שלמה המושפעת ממהלך זה.
גלו רגישות ופעלו בחוכמה ובתבונה.

 

5. עזרה במציאת עבודה בשלב התחלתי של הפרויקט כדי שהעובד לא ישאר ללא עבודה.

העזרה יכולה להיות בכתיבת קורות חיים, לחבר אותו לחברות אחרות ששם יוכל למצוא עבודה, ליעץ לו אלו תפקידים מתאימים לו, מכתב המלצה וכל עזרה אחרת שיצטרך.

 

בהצלחה,
מוזמנים ליצור איתי קשר לקבלת ייעוץ.

לרשותכם בכל שאלה מיכל שטיין 050-3161032

Skip to content